onsdag 9. april 2008

April!

April!
Etymologisk visstnok fra "aperire" som betyr å åpne.

Det kan man skjønne. Her hvor jeg bor er det ikke engang snakk om åpning, det er rett før eksplosjon.

Rar tid, ikke enkel. Vet ikke om det er april jeg ville velge.

Ihvertfall ikke like henrykt som Bjørnson i diktsamlingen Guldkorn fra slutten av 1800-tallet.

Jeg velger meg april!

I den det gamle faller,
i den det ny får feste;
det volder litt rabalder, -
dog fred er ei det beste,
men at man noe vil.

Jeg velger meg april
fordi den stormer, feier
smiler, smelter,
fordi den evner eier,
fordi den krefter velter,-
i den blir somren til!

Aprilbildet er fra Les Tres Riches Heures de Duc de Berry.

2 kommentarer:

Pia Appelquist sa...

Gaerer vinen? Skal jeg mon ikke snart hjaelpe dig med at aabne tönden....
Hvor mange aar er det siden du sidst var til en rigtig FEST? Jeg husker ikke min sidste gang.....

BirtH sa...

April er bedre enn mars, og mye bedre enn februar! Jeg lengter etter det grønne. Går rundt huset hver dag for å se hva som titter opp av snøen. Spennende tider!

Nydelige farger i aprilbildet ditt!
Jeg venter spent på ditt neste egenproduserte bilde med superkameraet ;-)