tirsdag 1. april 2008

Den store narredagen

1. april er den dagen vi narrer hverandre. Jeg ble nesten narret her (denne linken virker bare i dag. I morgen er det noe annet der). Synd det ikke var sant!

Dagen har tradisjoner tilbake til kelterne, gamle Rom og enda eldre India.


En referanse fra 1300-tallet fins i The Nun's Priest's tale i The Canterbury tales av Geoffrey Chauser (1343-1400). I Norge har vi narret hverandre fra 1600-tallet.

Noen som husker dette fra de var små? "Aprilsnarr, i gamle da'r, for den som ingen kjærest har". Egentlig var det visst tanke og ikke kjærest, leste jeg et sted. Skal tro hvor det med kjæresten kom fra, kan det ha vært i mitt hode (som på den tiden var fullt av romantiske drømmer om fremtidige kjærester)?

I folketradisjonen har dette vært en farlig dag, man trodde det var fødselsdagen til Judas Iscariot.

Den øverste narren har den fantastiske Ralph Steadman laget.

Tarotkortet av Narren er fra fra Jean Noblets Marseilletarot fra 1650.

Han har fått bli joker i vår moderne kortstokk. Jeg liker narren, han står for begynnelse og slutt, noe nytt.

Ha en fortsatt god narredag!

5 kommentarer:

Pia Appelquist sa...

Blev du luret 1.april ?

den lille damen sa...

Min eldste sønn lurte meg mange ganger den ettermiddagen. "Du har en flue på skulderen, mamma - APRILSNARR!!!" Og så hjertelig latter når jeg gikk fem på - gang på gang.

Ragnhild Gjerstad sa...

Ingen arilsnarr på meg, nei. Det med flue var veldig smart. PÏ, ble du lurt?

Pia Appelquist sa...

Jeg gik vel rundt et par timer med en papirs-fisk paa ryggen uden at vide det....

Pia Appelquist sa...

Er tegningen af narren din?