mandag 23. juni 2008

St. Hans






















St. Hans eller Jonsok er vaka før messen for døperen Johannes, han med hodet på et fat. Solen har allerede snudd, det går mot jul. I kveld kan det være lurt å tenne bål for å holde trollkjerringer og styggedom unna.

Og om du ikke har kjærest, kan du rusle gjennom sommernatten over sju manns åker og sju manns eng og plukke sju forskjellige blomster som du legger under hodeputen, så får du kanskje se den som skal bli kjæresten din i drømme...

Bildet er Nicolai Astrups St. Hansbål.

3 kommentarer:

Pia Appelquist sa...

Jeg taenkte nok at jeg kunne stole paa dig for lidt solid baggrunds-stof om denne ildfest....
Tak...

Tör altsaa ikke pröve det med blomsterne!

Flot billede. Hvem er det?

Ragnhild Gjerstad sa...

Der var du jo - før innlegget var helt ferdig! det er altså Astrup. Jeg tør nok heller ikke det med blomstene, vi som har allerede har fått oss kjærest, tenk om det skulle dukke opp noen andre - hva skulle vi gjøre da? Jeg tenner en liten ild for min danske venninne i utlendighet :-)

Pia Appelquist sa...

Tak for den lille ild :)
Saa du min "byens grimmeste mand"?