tirsdag 16. oktober 2007

Til opplysning


Hvordan du unngår at tegnearmen skranter? Yoga selvfølgelig. Intrikate stillinger som strekker og bøyer og tøyer og styrker og leger og til og med forynger. Det skulle man kanskje ikke tro, så gammel som hånden min ser ut på bildet. Men jeg gjør ihvertfall yoga, litt hver dag. Kan alltids håpe.

Jeg har kjøpt meg en dyr og fin og bløt og behagelig yogamatte med to riktig pene blåfarger. Eneste feilen er at den lukter. Da jeg pakket den ut luktet den så ille kjemisk og giftig at hunden min begynte å grynte (tuller ikke) og insisterte på å forlate rommet og jeg ble naturlig nok ganske bekymret. Man vil jo ikke forgiftes av yogamatten sin akkurat.

Heldigvis hadde matten med seg en en liten trykksak som forsikret på treogtyve språk at den ikke var giftig. Ingen av de treogtyve språkene var norsk, men det var dansk der og det skjønte jeg jo selv om de kaller matte for måtte.

Helt nederst og med ørliten skrift stod imidlertid følgende overraskende men viktige melding:

"ADVARSEL
Det kan medføre alvorlige skader at dyrke sport... Dyrk ikke sport uden god vejledning eller opsyn, eller uden først at rådspørge en læge."

Dere er hermed advart!

6 kommentarer:

den lille damen sa...

Takk for advarselen. Godt å vite at jeg lever et liv med minimal risiko. Jeg holder meg i alle fall langt unna alle former for sport. Innebandy (også kalt "knokkelknusing"), treningssentra og ikke minst yogamatter. For ikke å snakke om jogging! (Man kan risikere å møte elg på joggetur i nabolaget - de er ikke til å spøke med på nært hold.)

BirtH sa...

Fin blogg, rags!!

Yoga er tingen, ja! Jeg driver kraft-yoga hver torsdag (ikke hver dag her , nei ...), og da er jeg så tom for energi etterpå at jeg sovner på sofaen. Det er litt rart, for yoga-læreren sier man skal føle mer energi etterpå ..... Jeg skylder på at magen min er tom når jeg er på trening, og jeg inntar en stor middag etterpå ... Da er det jo naturlig å sovne på sofaen, ikke sant? :-)

Ragnhild Gjerstad sa...

Lille dame - jeg visste heller ikke at det faktisk kunne være FARLIG! Bra du er forsiktig. Elg kan være verre enn bjørn. Hvis du møter elg er det lurt å klatre opp i et tre, klatring mestrer han dårlig, eller stille seg bak et så han ikke kommer til med hornene. Prøv for all del ikke å løpe, du har ikke sjangs med de utrolig lange beina han har.

B - så hyggelig! Jeg har også yoga- undervisning på torsdager (det er der jeg bruker stinkematten) og kan bli ganske slått ut etterpå. Det er visst helt normalt, har jeg skjønt. Vi har nok litt av hvert til felles :-)

Unknown sa...

Hva med dyreforsøk i forkant av human bruk? Matten utprøves av for eksempel en riesenschnauser i passe vektklasse først. Dermed lukter det våt hund i steden for giftige kjemikalier. Risikoen er selvsagt at hunden kommer til å lukte giftige kjemikalier...

Ragnhild Gjerstad sa...

Elin! Hurra!
Veldig godt forslag med våt hund som jo til tider har sterk nok odør til å overdøve kjemien både på seg selv og på matten.
Problemet er å få hunden til å rulle seg på matten - eller til å nærme seg matten i det hele tatt. Jeg har prøvd både med luring og lokking og trusler og godbiter, for jeg tenkte det kunne vært et bra bilde, men har hittil ikke lykkes.
Har du forslag til hvordan lure hund på matte?

Unknown sa...

når hunden nekter å bruke yogamatte, ville jeg ta det som et meget sterkt signal på at andre verneverdige individer også burde holde seg på avstand