søndag 25. november 2007

Klok dame 2

Vi har en liten bok liggende som heter "med zen i lomma". Den ligger ikke som man kunne vente på nattbordet. Den ligger på do, sammen med annen god og oppbyggelig litteratur. Jeg leser ikke i den så ofte, jeg er ganske rask på do, men det er andre i huset som sitter mye lenger enn meg, samt en og annen gjest, så jeg velger å tro at noen ser i den nå og da, til glede og opplysning i en ellers triviell og traurig situasjon.

Siden november ser ut til å bli en damenes måned, sjekket jeg den kloke boken for gullkorn fra damemunn.

Boken er liten, til å ha i lomma, ikke sant, men tykk, bortimot 400 sider stappende fulle av sitater, det er egentlig bare skryt at man kan ha den i lomma. Så det skyldes ikke mangel på plass, mener jeg. At redaktøren er mann kan selvsagt spille inn, men likevel! For det er nesten ikke en dame å oppdrive! Hva er dette! Er damer dumme?

Men heldigvis, der var hun plutselig, skvist mellom zenmestere, yogier, sufier, taoister, kvantefysikere, forfattere, malere og rock n'roll-artister: Coco Chanel!


"Så mange bekymringer
man mister når man bestemmer
seg for ikke lenger å være noe,
men å bli noen."

Ingen kommentarer: