torsdag 13. november 2008

Kjerringråd

"Kamferbrennevin" påstår Søstrene på Værket, "det hjalp mot det meste, både fødsel og amputasjon, tannpine og kolera, farang, krimsjuka og kjærlighetssorg, utvortes og innvortes og je veit itte hva."

Jeg har levd med søster Karine Mosedotten i 15 år, så det hender jeg er nødt til å sjekke fakta, om det er rett og riktig det vi påstår eller bare noe jeg har funnet på selv.

Jeg husker kamfer fra jeg var liten, en liten flaske med noe brunt som luktet sterkt og rart, men ikke vondt. Vi fikk en dråpe på en sukkerbit eller litt på en klut på brystet mot forkjølelse. Og så kamferdrops, selvfølgelig, fra en pose i mormors veske.

Men kamfer kan altså brukes til mye mer, bortimot "det meste" faktisk - og kanskje særlig om du fikk det i brennevin:

"... betennelseshemmende, smertestillende, antiseptisk, virushemmende, bakteriehemmende, urindrivende, slimløsende, stimulerende, hudirriterende, kløestillende, sirkulasjonsfremmende, svettedrivende, insektavskrekkende og immunstyrkende, stimulerer sentralnervesystemet, men for høye doser virker narkotisk ... revmatiske smerter, muskelsmerter, leddbetennelser, nervesmerter, feber, influensa, forkjølelse, forkjølelsessår, frostknuter, hoste, bronkitt, bakterieinfeksjoner, hjertesykdommer, uregelmessig hjerterytme, kløe, diaré og hemoroider."

Atskillige uønskede bivirkninger kunne imidlertid medfølge:

"oppkast, hjertebank, kramper, delirium, hallusinasjoner og død."

Her en legerapport fra 1935. Så vet man det. Og er glad man lever nå.

PS: I 1814 skal Erik Andreas Colban, "Provst i Lofoden og Vesteraalen, Sogneprest i Vaagen og Medlem af det Kongl. Norske Videnskabers-Selskab i Trondhjem" visstnok ha prøvd å overbevise folk i Kabelvåg om at det beste agn til skreifiske er godt stekte rognkaker dyppet i kamferbrennevin. De gjenstridige og egenrådige nordlendingene skal ha foretrukket å spise rognkakene og drikke brennevinet selv, og latt skreien nøye seg med mindre velsmakende agn.

PPS: Og ved siden av meg ligger en nyoperert hund og piper og jeg har hverken kamferbrennevin eller noe annet å hjelpe henne med akkurat nå. Uhu!

2 kommentarer:

den lille damen sa...

Så spennende linker!

Men hva er krimsjuka?

Ragnhild Gjerstad sa...

Det er allslags snørr og forkjølelse. I gamle dager døde folk av krimsjuka, før penicilinet kom. Jo mer jeg leser om slikt, desto mer glad og takknemlig blir jeg for å leve her og nå.