fredag 21. november 2008

Til mauren og bli vis

«Gå til mauren, du late, se på dens strev og bli vis! Enda den ikke har noen høvding, verken oppsynsmann eller herre, sørger den for mat om sommeren og samler inn føde om høsten.» Salomos ordspråk 6, 6-8

Jeg fikk en fryktelig interessant og morsom link om maur fra TED via . De er virkelig forunderlige og fasinerende små kryp!

Og så fant jeg en morsom sak fra Skog og landskap som bekrefter og avkrefter myter om maur- er det for eksempel sant at alle maurtuer ligger mot syd, og er den nå egentlig så smart som Salomo nokså moraliserende påstår?

Tegningen er min fra en natursti for DNT.


3 kommentarer:

den lille damen sa...

Vi har lært mye av mauren! Ørkenmaur vandrer på måfå, på kryss og tvers, mange meter bort fra hjemmet sitt for å finne mat. Men når de skal hjem tar de alltid korteste vei. Med kompassceller i øyet og skritteller i hodet har de full kontroll på retning og distanse nemlig. Bedre enn mange pattedyr.

Pia Appelquist sa...

herlig tegning!

Ragnhild Gjerstad sa...

Ørkenmauren er helt fantastisk. Jeg lager noe på den. Takk for tegning, lille dame :-) Kan jeg linke til deg? Takk, Pï. Jeg blir SÅ glad når dere legger inn kommentareer.