onsdag 26. november 2008

Vår venn kråka

Via fikk jeg dette om vår venn corvus cornix og hans helt uvanlig skarpe intelligens til fugl å være. Morsom forskning! Takk!

Allerede Caius Plinius Secundus beskriver det samme i Naturalis historia, bok 10:14 rundt år år 77:

"If a nut is too hard for a crow to crack with its beak, it will carry the nut into the air and drop it on rocks or roofs until it breaks. The croaking sound of a crow is thought to be unlucky, particularly during its breeding season. Unlike other birds, crows continue to feed their young even after they can fly."




Plinius er fra Medieval Bestiary hvor det fins mer moro om herr Kråke.

Den øverste tegningen er fra Atlas till naturriket efter goda källor sammanställd af C. R. Sundström, läroverksadjunkt, 44 taflor med 644 afbildningar och register Stockholm 1878 (puh), fra det utmerkede Project Runeberg.






Bildet over er fra Il Bestiaroi Barocco Il Libro di Piume eller Fjærboken, laget av overgartneren i Milano Dionisio Minaggio
i 1618. En helt utrolig bok med bilder av 112 fugler og 44 mennesker laget nesten bare av fjær!

Men jeg spør meg: Er herr Kråke smartere enn herr Rev? Fortsettelse må nødvendigvis følge.

4 kommentarer:

Pia Appelquist sa...

Glaeder mig til at höre om hr raev!! Skal snart paa turnée med A.Lindgrens "Nissen og Reven".... Holder paa med at finpudse min oversaettelse. Og taenk; i en fransk oversaettelse jeg netop fandt af denne historie har de udelukket at oversaette GRÖD (nissen eler jo sin gröd med reven), kalder det bare "mad"... sikkert fordi de antager at ingen forstaar hvad det er!

Pyh, her er KOLDT. Sidder foran hr. Jötul og arbejder i skraedderstilling...

Ragnhild Gjerstad sa...

Tenkte nok du skulle avgårde med med Monsigneur Renard, ja. (heter han ikke det?) Hva slags steder skal du spille? Blir det hyggelig? Og spiser man virkelig ikke grøt i Frankrike?
Her er milde grader i dag og sol, men i morgen blir det visst regn på julegateåpningen. Og til uka skal det bli kaldt, når jeg skal på julejobb i skogen, huh! Snakkes snart? Hils varmt til herr Jøtul!

Pia Appelquist sa...

Hov, hvis man ikke ved hvem Jötul er lyder det naesten helt fraekt hvad jeg skrev tidligere, hihihi...

Skal mest spille M.Renard (Goupil) paa skoler, og det er altid hyggeligt. Har lavet mindst 800 (!!) smaa kagefigurer til publikum, for traeet skal jo "spises" efter at de har set paa det, og danset rundt det. Og saa skal de smage noget de ikke er vant til (eksotiske krydderier i kagerne), og det er helt fint hvis de ikke liker dem... det sker nemlig ofte at de mindste spytter dem ud igen.. :-)

Lykke til med dine forestillinger ogsaa. Skulle gerne ha vaeret med dig en tur i skogen.

Ragnhild Gjerstad sa...

hihi ... det tenkte jeg ikke på - litt frekt kanskje, men sikkert hyggelig.

Og jeg skulle gjerne vært med deg og sett dem spytte ut pepperkakene sine - nei ikke det, men reaksjonene deres på skandinavisk jul med juletre og grøt og nisse og den fine historien.