mandag 21. januar 2008

Beklager, mine herrer

Jeg har sviktet min oppgave som folkeopplyser. Nå er jeg, på oppfordring, forhåpentligvis sterkt tilbake og lover å ta igjen det tapte.

Som sagt, mine herrer, beklager. For vi er jo allerede flere dager inne i Thorri, den fjerde vintermåneden - mannemåneden - som etter den gamle norrøne kalenderen startet rundt midten av januar.

Denne måneden skulle hver mann velge seg "sin" dag, og så ville været denne dagen gi varsler om fremtiden.

Nå er det jotnen Frost tar makt over allnaturen godt hjulpet av sønnen sin, Snjo den gamle, og sine fire sønnesønner, Thorri, som også kalles Jokul, Fønn, Drifa og Mjoll. Sterke karer er det nå som råder: Frost og snø, barfrost, fonn, snødriv og så lillebror, det fine snøfokket, den tørre fine nysnøen.

I gammel tid var det husbonden oppgave å ønske Thorri velkommen til gårds. I otta før noen i huset hadde gnidd søvnen ut av øynene skulle han ut på nakne føtter og i bare skjorta og hoppe rundt hele våningshuset på den ene foten og med buksene hengende rundt den andre - en velkomstdans til ære for Thorri og vinteren og det som var i vente. For Thorridagen kunne en mann vente seg ekstra oppvartning av sin kvinne - kanskje resten av måneden også? Kanskje helt til midten av februar? Så altså karer, ut og hopp med buksene nede, selv om det er noen dager for sent. Kanskje det venter oppvartning!

PS: Jeg fant ingen passende illustrasjon, så jeg har forsøksvis lagd noen raske vinterlige runer. Kan noen kyndig person si om det er stavet riktig? Hvis ikke retter jeg det sporenstreks!

PPS: Jeg strevde litt med islandsken, men det er ikke helt umulig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

En saadan morgenstund laeser jeg lidt i verdens aviser - hmm, er det oplysninger man kan göre noget med? Kanskje... Men saa hopper jeg indenom denne blogg för jeg begiver ud paa dagens arbejsbord - og sandelig, her var det interessant! Jo, nu kan jeg sige at jeg har laert noget nyt idag.TAK for det.
Subject to be followed up, by the way....
Ha en god dag.

Anonym sa...

Javel-anomym blev jeg til - ok - men det var saamaend en gren fra aebletraeet :-)