søndag 6. januar 2008

Sante Knut feier jula ut

Til minne om de Østerlands vise, de tre stjernemenn. Trettende dag jul, også kalt Gamle Juledag på grunn av kalenderomleggingen i år 1700. Den dagen Olav Åsteson våknet igjen etter å ha falt i tung søvn på julaften og drømt de mest fantastiske drømmer.

Nå er det tid for å rydde bort julepynten, tømme kakeboksene og feie ut barnåler. Hvis man ikke vil vente en uke til.

Jeg venter. Juletreet vårt i år er en enormt fet edelgrandame som ikke har sluppet en eneste nål. Lukter godt gjør hun også, så det er ingen grunn til å kaste henne på dør.

Klarvær denne dag sies å vare de neste 13 ukene. Det lover godt.

3 kommentarer:

fröken Aeblekvist sa...

Godt nytaar min söster. Jeg ELSKER juletaer, nej-fejl, Juletraer og det er altid en sörgelig stund naar vi skal skilles...men ud rejste hun igaar...faar lov at staa lidt foran indgangsdören....svart at ta afsked!
Her i Frankrig fejredes hellig 3 konger i söndags. Vi spiste "La Galette des Rois" - lukket rund kage med marcipan - (af mandler ikke poteter :-))som skaeres og deles ud. Den som er heldig og faar "la fève" (lille keramik figur som kan vaere alt fra et helligt aesel til en nutids profan disney karakter ) faar en krone paa hovedet og blir konge (eller droning!)for en dag... I aar blev jeg droning - pyh, hvilket ansvar de dog har saadanne damer!

Ragnhild Gjerstad sa...

Kjæreste frøken Æblekvist, godt nytt år til deg også!
Juletre ved inngangsdøren var lurt, avskjeden blir ikke fullt så brutal når man kan si goddag i forbifarten. Men plassen hennes i stuen er like gapende tom, hva setter du der?
Og mørket i vinduene etter julestjernene, hva med det? Helligtrekonger-galetten høres helt fantastisk ut, er det marsipan inni? Og er det mulig å få oppskriften?
Fin skikk med et hellig esel, hvor stort er det? Og hva består dronningjobben i egentlig? Følger det hell og lykke med eselet for neste år?

fröken Aeblekvist sa...

Aaahh, jeg maa skuffe dig - jeg fik ikke et aesel denne gang, men en lille glad halvnaken Asterix figur! (4cm stor) Dronningen burde vel ikke ha job netop denne dagen, men man skal ikke bo sammen med drenge og mand hvis man önsker at ligge med taerne paa silkepuder paa god dronninge manér...
Opskriften ? Skal se mig omkring , maa indrömme at jeg köbte den hos bageren.