tirsdag 29. januar 2008

Snørr

Meg selv nærmest som jeg er, har jeg i dag googlet snørr. Jeg skal ikke plage dere med detaljer, de som er interessert kan sjekke selv, jeg nøyer meg med å fortelle at snørra er din venn, et tegn på at kroppen fungerer som den skal, at det renses ut og ordnes opp på beste vis.

Men jeg fant interessante ting, blant annet at ordet snørr kommer fra norrønt, og det skal jo ikke så mye fantasi til for å forstå at vikingene må ha vært plaget med rikelig av både snot og snor på sine lange sjøreiser, dårlig kledd og i trekkfulle båter over åpent hav.

Videre fant jeg at den første skriftlige kilden vi har om bruk av lommetørklær visstnok finnes i husholdningsregnskapene til Richard II (han til venstre, merk den store nesen) fra 1300-tallet, beskrevet som små tøystykker som majesteten brukte til å pusse nesen med.

Her til lands ble ikke snyting i lommetørklær vanlig før rundt 1900, på den tiden tæringa eller tuberkulosen herjet som verst og en hær av frivillige helsearbeidere med fru Quam i spissen (hun på bildet, merk også her nesen) sydde lommetørklær på dugnad og delte ut gratis til verdig trengende sammen med instruksjon om at snørr er noe man bør holde for seg selv.


Før den tid var lommetørklær noe som riktig fine damer tilfeldigvis mistet eller viftet kokett med - små hvite yndigheter kantet med kniplinger, moderne blant annet på 1600-tallet.

Forøverig snøyt folk seg i hånda og tørket av det verste på forklesnippen eller buksebaken eller under skosåla. Eller de tørket bare av med ermet. Til og med kongelige er observert med snørr på ermet, for eksempel Karl XII den gangen han forgjeves forsøkte å innta Christiania i 1716. Og hvis jeg ikke husker feil, ble han også påtruffet i et kummerlig husvære på Vaterland, uten parykk, med skitne bukser, dårlige bordmanerer og med noen skikkelige buser hengende under nesegrevet (uten snørr på bildet, men legg merke til nesen!)

Så nå føler jeg meg beroliget og i godt selskap både hva størrelsen på nesen min angår og dens for øyeblikket meget rikelige innhold. Og for ordens skyld: jeg bruker engangslommetørklær i papir som jeg ikke putter i lommen.

5 kommentarer:

BirtH sa...

Artig å lese!! :-D God bedring!

Ragnhild Gjerstad sa...

Takk! Det må jo bli slutt en gang.

Anonym sa...

Hi hi hi - det var opmuntrende og aldeles underholdende information.
Paa dansk siger vi snot - har ikke undersögt om der er norrön fortid heri.. Siger nogen " din lille snot-unge" er det ikke et kompliment!
Du er dygtig til at lave kunst med det naere. Bravo!
Fin den med skjorteaermet, ser det for mig :-)

den lille damen sa...

Aiaiai! Kan det være alt dette snakk om snørr som har smittet oss? Hele familien snufser og snyter seg i ett sett. Vær glad for et voluminøst nesegrev, du. Små neser går fortere tett.

Ragnhild Gjerstad sa...

Noen som husker denne(som Ivar Medås - verdens mest entusiastiske og sjeløyde vestlending - pleide å synge tostemt med sin kone Kari i Ønskekonserten hver eneste mandag hele barndommen min)?

"Ver du glad i den nasen du har
det gjer ingenting om den
er både krokete og rar
om han peikar imot sky
berre smil og ver kry
ver du glad i ven nasen du har!"