tirsdag 5. februar 2008

5. februar Ågotsmesse Musedagen












5. februar er Ågotmess, til minne om den hellige Agatha fra Sicilia, død 251. Hun ble som alle de tidlige jomfrumartyrene torturert og skamfert på det groveste for sin tro. Blant annet skar man brystene av henne, se til venstre. Brystene - hun fremstilles ofte med dem på et fat - ble senere oppfattet som brød og boller, og jeg tenker jo på fastelavnsbollene som vi tok ut av ovnen søndag, ikke helt ulike gyldenbrune perfekt rundete bollebløte jumfrubryst.
Min mor på bollebesøk minnet meg på denne gamle danske fra min barndom på melodi Mikkel Rev:
"Fastelavn er mit navn, boller vil jeg have.
Hvis jeg ingen boller får, så laver jeg balade."

Agatha er selvfølgelig helgen for ammende mødre og allle slags brystsykdommer. Og vulkanutbrudd. Det sies at vulkanen Etna skal ha reagerte med et voldsomt utbrudd da Agatha ble brent. Etna skal forøverig ha vært kyklopenes hjem og Hefaistos/Vulkans smie.

I Norge var primstavtegnet ofte en mus. Ågot skal ha blitt så ille musespist på både nesen og ørene at hun bønnfalt Herren om hjelp og lovet å holde dagen hellig. En annen tradisjon sier at hun ble børstet i hjel. Derfor bør unge piker ikke børste håret i dag.

Bildet er en miniatyr fra 1400-tallet av Raoul d'Ailly Master. Musa er mi.

1 kommentar:

Pia Appelquist sa...

Ja "fastelavn er mit navn" har jeg vel nok sunget mange gange. Var oftest klaedt ud som sigöjner eller heks ...! Blev forresten engang fastelavns-dronning da jeg var den som slog det sidste af tönden ned. Pang!

Kender du fortsaettelsen paa sangen:
"Boller op, boller ned, boller i min mave, hvis jeg ingen boller faar laver jeg ballade"