tirsdag 19. februar 2008

Gjøa


Gjøa er Torres datter, noen sier søster, noen kone. I hvertfall ikke denne.
Goi eller Goa kalles hun også, og er vinterhalvårets femte måned, kvinnenes måned, Gjømåneden. Eller Blidemåneden - mildere enn Torre, men lunefull, skarp og stri.

"Om jeg kom så tidlig som han Tørre-bror skulle jeg frysa toppar og tre, folk og fe og barnet i mors liv. Men ho syster Solmøy ligg meg i veien," sier hun nordpå.

"Er Torre god, skal jeg bli bedre.
Er Torre våt, skal jeg bli værre,
og vanner Torre hønen,
så skal jeg vanne oksen!"
heter det i Solør.

"Er Thorre ond blir Gjøa verre,"
sier de i Vefsn.

I Salten heter det
"Gjøa med si huva jaga bonnan oppi gruva.
Gjøa med sitt sinne jaga bonnan inne."

Og i Sjåk
"Han Torre med sitt strie skjegg
lokkar småborni bakom sin vegg.
Men så kjem ho Gjøa med sitt skarpe sinn
og jagar alle småborni inn."

Så damer, vi er allerede flere dager inne i damemåneden. Nå bør vi kunne vente oss atskillig ekstra oppvartning, kos og hygge fra mannfolkene våre helt frem til midten av mars og Einmanadur, guttemåneden. Tegningen er hentet herfra.

1 kommentar:

BirtH sa...

Damemåneden!!?? Det liker jeg! Skal gi han noen små hint med middagsbordet ...