onsdag 6. februar 2008

Askeonsdag

Det er Askeonsdag og første dag av fasten. Det er dagen for sekk og aske, anger, bot og bedring. Her til lands hadde folk en håndfull aske i grautgryta eller i håret lenge etter 1537. Et slags memento mori. Husk du er støv.

Jeg vurderer å faste. Men siden jeg ikke bekjenner meg til noen tro eller hører til i noen kirke, blir det kanskje dumt. Hult og tomt. Som sånne selvpålagte nymotens botsøvelser man utfører på tredemølle i helsestudio uten annet innhold enn å bli frisk og sprek og tynn og pen og klar for bikinisesongen og meget langt fra fastens egentlige hensikt. Det er jo sjelen det handler om.

Likevel , det er noe med følelsen av å være et bitte lite ledd i en lang lang lenke som strekker seg mange hundre år bakover i tiden helt til det gamle Rom og Februa-festene og kanskje bakenfor der for alt jeg vet. Og noe med å lutre sjelen. Vi får se. Bildet er fra 1400-tallet og Roman de Fauvel og jeg synes igrunnen det passer riktig bra.

"Askeonsdag har atten brødre." sier Karine Mosedotten. "Atten daer i strekk me samma griseværet, slaps og sludd og sørpe".

1 kommentar:

Pia Appelquist sa...

og kurer og faster er ogsaa saa slitsomme hvis man er alene om dem - og i tillaeg skal lave kager og pastaretter til familien som altid er sulten...