søndag 2. mars 2008

Mars

Endelig!

Årets
første måned etter den gamle romerske kalenderen. Fortsatt er det kaldt om natten, men solen varmer og jeg har lykkelig overlevd enda en vinter.

Mars
var opprinnelig gud for vår, vekst, fruktbarhet, kveg og jord - men også død og krig, legionærer og andre. Følgesvennene hans het Fuga og Timor, Flukt og Frykt.


Planeten Mars har også to små følgesvenner, satelittene Phobos og Deimos, Frykt og Skrekk.

Mars hadde to hellige dyr, hakkespetten og ulven, og det var en ulvinne og en hakkespett som diet og foret sønnene hans, Romulus og Remus, de første romere, i en grotte på Palatinerhøyden hvor man tror Lupercaliene ble feiret. Lupus betyr selvfølgelig ulv. Og alle romere er med andre ord sønner og døtre av guden Mars. Hm... Bildet er herfra.

10 kommentarer:

Pia Appelquist sa...

er romerne ikke ogsaa börn af venus? det haaber jeg for dem....

Ragnhild Gjerstad sa...

Det visste jeg ikke, så jeg måtte selvfølgelig sjekke og fant dette: (Utmerket å starte dagen med å lære noe nytt, takk takk!)

"VENUS GENETRIX (Mother Venus) vas Venus in her role as the ancestress of the Roman people, a goddess of motherhood and domesticity. A festival was held in her honor on September 26. As Venus was regarded as the mother of the Julian gens in particular, Julius Caesar dedicated a temple to her in Rome. This name has also attached to an iconological type of statue of Aphrodite/ Venus."

Mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Venus

Veldig sammensatte, de romerne, ikke rart de kan bli en smule nevrotiske med slikt opphav!

BirtH sa...

Mye lærdom og mye moro ved å lese bloggen din!

Hvor tar du det fra; - sitter det i hodet eller søker du i bøker eller på nettet?

Ragnhild Gjerstad sa...

Litt kunnskap og mange spørsmål i hodet, resten i bøker og på nettet.
Jeg elsker å rote frem sånt som dette og en blogg er et utmerket sted for lagring og deling har jeg funnet ut.
Veldig glad for at noen leser!

den lille damen sa...

Men du, hvem var krigsguden? Var det Jupiter? Og hvorfor følger frykten og redselen guden for vekst og fruktbarhet så tett? (Hadde Mars vært krigsgud, hadde jeg skjønt det...)

Flott kalender, kjære du!

Ragnhild Gjerstad sa...

Slik jeg har forstått det var Mars opprinnelig knyttet til vår og vekst og fruktbarhet, men etter hvert som det romerske imperiet vokste seg rikt og mektig ble han også gud for krig. Kriger ble ofte startet om våren så det var vel naturlig å påkalle vårguden for hell og lykke ikke bare for jorda og kveget, men også for en "fruktbar" krig - makt og rikdom er også en slags (veldig maskulin, spør du meg) vekst og fruktbarhet.

Jeg syns å huske at Mars tilsvarer Ares i gresk mytologi. Kanskje Tor i norrøn? Jupiter er selve sjefen, tilsvarende Zevs og antagelig Odin. Hvis jeg ikke tar helt feil. Men her er jo ingenting entydig eller målbart eller sant. Mer kommer om Mars, dette er SÅ spennende!
Veldig hyggelig at du er her igjen! :)

Pia Appelquist sa...

taenk hvis vi havde faaet en bachus maaned ogsaa (dionysos) - eller er det kanskje august naar druerne höstes?.......jeg blander dem forövrigt ofte sammen- de graeske og de romerske....

Ragnhild Gjerstad sa...

Jeg leste et sted at "Mars 0phaveleg var ei utgåve av Dionysos" (Han må mene Bacchus).

Et annet sted sies det at han kommer fra den etruskiske jordbruksguden Maris.

Bacchus burde absolutt hatt sin egen måned. Han kunne fått august som jo bare har det veldig kjedelige navnet sextilis, den 6. Men han var vel for kontroversiell og farlig i sin egen samtid (også). Baccanaler ble ihvertfall forbudt av det romerske senat i 186 f. kr.

Mytologi er en salig vidunderlig røre!

Pia Appelquist sa...

tak for informationen

den lille damen sa...

Mange huller og halvkvedede viser i allmenndannelsen min oppdager jeg! Greske og romerske guder er en salig suppe, altså. Takker igjen for oppklaring.