onsdag 26. mars 2008

Årstid

Jeg har en fantastisk akupunktør, en trollmann som kan utføre mirakler med håndkraft og på avstand. Det er fryktelig eksotisk å ligge der på benk med bare et forheng mellom seg og de syv andre i samme rom, man føler seg som en liten kineser. I dag satte han årstidsnåler i føttene for leverens meridian for å forberede kroppen på vår, pluss to i barten for bihulene mine.

Mens jeg lå der tenkte jeg på Paracelsus, han med signaturlæren: dette at Vårherre i tidenes morgen satte plantene på jord og ga dem i oppgave å helbrede menneskene. Han utstyrte dem med kjennetegn, en signatur, slik at vi skulle skjønne hva de kunne være godt for, etter prinsippet "likt helbreder likt".
Paracelsus malt Quentin Matsys.

Blåveisen for eksempel med sine leverformede blader trodde man skulle hjelpe mot leverplager, derav det latinske navnet Hepaticus nobilis - "edel leverurt" - selv om den altså ikke virker særlig godt. Blåveisen er herfra. Så tenkte jeg litt på våren og de stakkars blåveisene jeg fant i påsken som som nå står og hutrer under snøen. Og om det kan være noen sammenheng mellom tradisjonell kinesisk medisin, europeisk alkymi, lever og blåveis?

3 kommentarer:

BirtH sa...

Akupunktur gjør ondt! Jeg vil så gjerne, men jeg svetter bare ved tanken! Har prøvd noen ganger; au, au -

Har du gode råd om hvordan jeg skal klare å tåle disse nålestikkene??

Ragnhild Gjerstad sa...

Hm, svette ved tanken, SÅ vondt tror jeg ikke det skal være! Jeg har en flink akupunktør og han var nok veldig forsiktig i begynnelsen, for jeg husker ikke den første tiden som vond.

Nå hyler jeg ofte høyt der jeg ligger, men vet at det varer kort, går over, gjør godt, og jo vondere desto mer nødvendig, har jeg skjønt. Syns du det er værst å sette nålene eller er det mens de står i? Eller etterpå? Er det forskjell på hvor i kroppen nålene blir satt?

Jeg ville spurt akupunktøren om råd. Eventuelt prøvd en annen akupunktør, det er stor forskjell. Damer går for å være lettere på hånda enn menn. Kanskje det er noe du kan gjøre med pust og avspenning når nålene blir satt? Kanskje det er mulig å bruke laser, slik min akupunktør bruker på barn?

Et alternativ kan være forsone eller akupressur eller noe sånt. Men utvalget av terapeuter er kanskje ikke så stort på dine kanter som hos meg?

BirtH sa...

Jeg tror nok jeg skjønner hvorfor jeg synes nålene er onde: jeg har opplevd sååå mange stikk i form av blodprøver, biopsier, kontraster, bedøvelser ..... Så nok er nok!!

Min akupunktør er dame; lett på hånden. Så det hele er nok ene og alene mitt ansvar; - pust og avspenning er en god ting!