mandag 10. desember 2007

12. desember Lussi langnatt

I gamle gikk Lussi Langnatt for å være årets aller lengste og farligste og mørkeste natt. Så lang var den, sier presten Wille fra Seljord i 1786, at "Koen maa bide tre Gange i Baandet av Sult". Så lang var den at husdyrene fikk ekstra mat og kua klaget på båsen: "Lusi notti lange." "Ho er som tvo" svarte væren og gjeita svor: "Fan' fare at ho er!" Helst bør man i denne natt holde seg innendørs med hendene knept i fanget og korstegn over døra.

"Men om du itte har kjærest" sier Karine Mosedotten, "da kan du på Lussi Langnatt stå foran speilen med et tent lys i hver hand og fremsige følgende: Lucia den blide skal fly mig at vide hvis Navn jeg skal bære, hvis Dug jeg skal brede, hvis Seng jeg skal rede, hvis Barn jeg skal bære, hvis Arm jeg skal sove i. Da skimter du kanskje en person i speilen sammens med deg, og han er det du får tel ektemann."

ADVARSEL: Jeg husker speilet i den mørke gangen i mormors hus, et stort høyt brunt speil ved foten av den mørke bratte trappen opp til mørket i annen etasje og min overtroiske lille mormor som advarte oss på mildt Stavangersk: Foran speil må man ikke stå for lenge, sa mormor. Ikke speile seg for mye, ikke henfalle til forfengelighet! For da kan den onde selv vise seg i speilet!

Og jeg - som selvsagt ikke tror på sånt - jeg skjelver fortsatt litt i buksene ved speil om natten og speiler meg aldri skamløst lenge i dagslys. Hm... Er spent på om disse koblingene virker.

PS: Har du løst hinmannen, er det bare en ting å gjøre: sett ham i arbeid. (Hilsen til Lofoten!)

5 kommentarer:

BirtH sa...

Takk for at du deler med oss!!!

Anonym sa...

I lofoten sier vi at "har du hyrt han tykje, får du ro med han sesongen ut". Det er mange andre ord som også brukes på hinmannen, for man kan ikke kalle han med sitt rette navn. Han meisk, gammel-erik (sikkert mer kjent). Dialekten i artikkelen er kanskje slik at noen ord ikke forstås, da er bare å spørre lofotemannen! f. eks: farm=høy båtlast langt over dekk. pund= innunder. Av og til sier vi: kæm du e pund? betyr: Hvem er du avkom til?

Ragnhild Gjerstad sa...

Kjære lofotmann,
dette var morsom informasjon for en søring! Veldig nyttig språkhjelp - jeg strevde - og kommer sikkert tilbake til deg med spørsmål!

Ragnhild Gjerstad sa...

Kjære b,
takk for at du leser!

Hlin sa...

Hei!

Gammelt innlegg - jeg vet - jeg søkte etter lussi, som nettopp er overstått nå to år senere, og havnet her! :)

Tenkte bare å si at man veldig lett kan falle i transe og få "se" mye rart om man titter inn i et speil - særlig om det er sent og mørkt og man er god og avslappet. Som man jo gjerne er på kvelder som lussi. :)

Å titte ufokusert inn i mørke blanke ting (krystalluler, steiner, tjern, kilder, brønner, glass med sprit, ølboller, en dråpe olje på en fingernegl, osv) er alle urgamle måter å komme i transe på, og de er alle fremdeles brukt her og der i hele Europa.

I Norge har det å spå gjennom å skue i akkurat speil på viktige kvelder (midsommer, lussi, julaften, allesjeler, osv) vært tradisjon i utallige generasjoner.

Om man har grunn til å være redd? Nei, egentlig ikke. Har selv et eget speil for dette formålet. :)

Vel overstått lussi og god jul! :)