søndag 2. desember 2007

2. desember 1. søndag

KARINE MOSEDOTTEN
OM DESEMBER:
"Før sa vi Sotmånten. Evig lang var'n og full ta mørke og redsel og skitt og styggedom.

Svarte var klea dine og svart var'u sjøl, full ta skurv og utøy og verst var'e nattestier oppi loppekassa.

Mørkt var'e og kaldt, for tæljlysa sku du spara tel høytia og peisvarmen for lukt opp tel kråka.

Men aller verst var sulten som gnog i tarmen på deg, for etter Klemetsmess sku'n knipe på maten for rekti å skjønne på jula.

Åsså detta at du gikk rundt og var redd hele tia for allslags trollpakk og dauinger og styggedom og fanteri som huserte i vinternatta.

Men når jula endelig kom, det var som å skue lukt inn i Himmerik!
Setta seg tel bords varm og såpeskurt med reine kleer
i reinskrapa stue med lys i hver en krok
og bordet stuvende fullt ta herligheter på kvit duk!

Ete tel du sprakk og drekke tel du tumla
og velte seg overende i sengehalm uta utøy!

Så var'e tre ukers julefred med henda i fanget
og du trengte itte væra redd,
for sola hadde snudd, det var korstegn over døra
og Frelseren var født!"

Og jeg tenker at vi kanskje har mistet noe viktig i all vår materielle overflod. Ikke så lett å få øye på himmerik når vi etter en lang og anstrengende førjulsfeiring stappfull av pepperkake og pølse og gløgg og julemusikk og kjøpefest endelig nærmer oss slutten på herlighetene...

4 kommentarer:

BirtH sa...

Jeg er nysgjerrig på fru Mosedotten!!??

Ragnhild Gjerstad sa...

Hun er mitt alter ego som jeg har kjent i 13 juler. Det er Karine jeg reiser rundt med til skoler og barnehager, seniorsentre og næringsliv. Hun er en sann folkeopplyser, blid som sola, skravlete som skjæra, ikke så lite frekk og ustoppelig kaffetørst. En hyggelig men noe anstrengende symbiose. Du skal nok få høre mer fra henne.

BirtH sa...

Jeg er imponert! Mye spennende kommer fram etter hvert som jeg blir kjent med deg gjennom bloggen. Kommer hun aldri fram i private selskaper ...?

Ragnhild Gjerstad sa...

Joda, Mosedotten er lett å be hvis anledningen er hyggelig!