tirsdag 18. desember 2007

18. desember

Sykemelding suger. Særlig for næringsdrivende som ikke har sørget for å forsikre seg. Men jeg lider ingen nød. Snart er det jul. Og hvem kan klage når vinteren ser sånn ut?

Jeg røres alltid av Ingeborg Refling Hagens "FATTIG-JUL".
Hvem kan vel klage?
FATTIG-JUL
Fattig jul har jeg aldri hatt
for ser du, vårt tre rakk til taket.
De fattige hadde en liten topp
eller et lys i en stake.

Fattig jul er noe skittent grått
hvor ongene ikke fikk bade.
Vi dukket i stampen en etter en
og kleddes i julegaver.

Fattig jul var ei nedklemt seng
hvor halmsekken ikke var skiftet.
Vi lå på en trone av årets halm
og drømte at aksene glitret.

Fattig jul kom på sokkelapp
så frossen i tynnslitt kjole.
Vi hadde "nytt" og "oppattsydd"
og linduk på julebordet.

Fattig jul har jeg aldri kjent
for mor hadde alladinsgaven
og henne tjente den mektige ånd
som henter juveler fra haven.

Anton og Matja var med oss til kvelds
og ringen vart vid omkring treet.
Fattig jul har jeg aldri kjent.
Den stanset nok utenfor leet.

Ingen kommentarer: