fredag 7. desember 2007

9. desember 2. søndag Annadagen

I 1436 bestemte biskop Aslak Bolt at 9. desember skulle være minnedag for Anna, Marias mor - Anna matris Maria, her med datter og barnebarn på armen.

På Annadagen tok man hvitvasken.
Jeg sender vaskemaskinen min varme tanker i dag, glad jeg slipper å hugge sage kløyve stable tørke bære ved tenne opp i grua bære koke vann slakte svin koke lut låg såpe koke banke gnukke gni skrubbe vaske klær i glovarmt vann skylle klær i iskaldt vann før de henges på snor.

Dagen ble også kalt Anna pissihose (respektløst, spør du meg), for på denne dag kan det ventes store mengder regn. Hos meg er det et tynt vakkert melisdryss på bakken. Det lover godt, men man vet jo aldri.

4 kommentarer:

den lille damen sa...

Regnvær i dag, sier du? Det stemmer bra her. En tynn vannfilm på isen kaller vi glarholke. Skoene har lyst til å seile i hver sin retning for hvert skritt!

Anonym sa...

Her er det ingen som pisser i hosene, men etter at ungene forlysta seg med to cm blaut nysnø i dag tidlig har noen pissa på den. Snøen altså.
Jeg driver med eksamen i museumsformidling om dagen - lager opplegg for ungdomstrinnet til bruk på/rundt Hammerbakken.
En passe mengde eksistensiell angst lyder som noe alle burde velsignes med - håper du ikke får overdose mens du er sjukmeldt. God bedring fra Næs! Heidi

Ragnhild Gjerstad sa...

Heidi, hyggelig!
Eksamen i museumsformidling høres da utrolig morsomt ut.
Passe mengde er akkurat nok, jeg er en uforbedrelig optimist.
Hils varmt til fantastiske Næs!

Ragnhild Gjerstad sa...

Kjære lille dame - glarholke, det har jeg aldri hørt før, fint uttrykk som jeg skal samle på. Veldig morsomt når jeg lærer noe nytt her!