mandag 3. desember 2007

3. desember

"ENEBÆRBUSKEN"
ADVENTSKALENDER UKE 49


Alternativ til sjokoladekalender, gavekalender og barne-TV. Ta ett vers og en aktivitet hver dag. Poenget er selvsagt å gjøre det riktig, ikke jukse med vaskemaskin, tørketrommel, langkost eller en skål med salmiakk under sofaen. Ta endelig med ungene! Moderne barn kan være ukjente med slike aktiviteter, mange vet ikke hva en rulle er.

"Så går vi rundt om en enebærbusk,
enebærbusk, enebærbusk.
Så går vi rundt om en enebærbusk
tidlig en mandags morgen.

Så gjør vi så når vi vasker vårt tøy,
vasker vårt tøy, vasker vårt tøy.
Så gjør vi så når vi vasker vårt tøy
tidlig en mandags morgen."

Og så går det slag i slag når vi skyller vårt tøy, henger opp vårt tøy, stryker vårt tøy, ruller vårt tøy og vasker vårt gulv. Mellom hver aktivitet går vi rundt om en enebærbusk i raskt tempo. Når du så har balt med dette hele uken, kommer endelig søndag når til kirke vi går, dette i moderar tempo, og du kan sitte i ro en stakket stund. Men så gjør vi så når vi hjemad vi går, i meget hurtig tempo, for det er fortsatt flust å henge fingrene i selv om uken er omme.

ENEBÆRBUSK: Juniperus communis. Brisk, bresk, brakje, bruse, sprakje. Vanlig å ta inn til jul i norske hjem lenge før juletrærne gjorde sitt inntog i de finere familier på 1800-tallet.

KARINE MOSEDOTTEN OM EINER: "Fin lita buske. Virksom imot sjukdommer og plager både utvortes og innvortes, god oppi drammen og holder trollpakk og mørkemakter unna om du henger en kvist over døra, helst ska'n ha bær på, bæra har lissom et kors oppå seg og det liker jo itte rollpakket, veit de."

(PS, om det er en trøst: Vi hadde lenge en stående vits i vår familie, når sant skal sies har vi den fortsatt, og det er egentlig ikke en vits en gang, men fra det virkelige liv. Barnet som kommer hjem fra skolen: "Hva er det som lukter så vondt?" Mor: "Det er grønnsåpe, gutten min, den rare lukten heter rent.")

3 kommentarer:

BirtH sa...

Da jeg var liten, gikk min far i skogen før jul og hentet einer. I kjelleren tok han fram en staur med mange hull i. Han puttet einekvaster i hullene; og vips så hadde vi et fint juletre!

Ragnhild Gjerstad sa...

Åh, dette har jeg lest om og trodde det var langt tilbake i tid, så moro at noen faktisk har opplevd det! Og jeg lurer på en masse: Var einertreet fint? Hadde alle sånne einertrær? Kalte dere det juletre? Og hva heter einer på dine kanter? Har du et bilde? Må ha luktet utrolig godt! Når gikk dere over til vanlige trær?
Veldig spennende, dette!

BirtH sa...

Vi kalte det juletre, og einer heter einer hos oss også. Jeg husker jeg sto i kjelleren å så på mens pappa puttet greinene i hullene og syntes treet var litt glissent. Men det var vel før pynten kom på. Søster mi husker det som tett og fint :) Luktet godt gjorde det også.

Etter hvert begynte naboene å kjøpe tre, men mine foreldre fortsatte som før (det var gratis å hente einer i skogen ...). Jeg ønsket veeeldig at pappa skulle komme heim med et "kjøptre"! Det gjorde han da til slutt, men akkurat hvor gammel jeg var da, vet jeg ikke.