søndag 23. desember 2007

23. desember 4. søndag

Lille julaften. 4. søndag i advent, Svartsøndag, Skittensøndag, Slitegammalt, da man gikk til kirke med skitne og fillete klær.

Minnedag for biskop Thorlak Thorhaldsson fra Skålholt på Island er det også - Thorlaci episcopi et confessoris, Torlaksmesss, Tallaksmess eller Tollesmess. Sjursmess, Skoltesøndag og Kakukvelden kaltes dagen også.

Og Vaskarnotti, den dagen man spadde og skrapte og sopte fram stua, den årlige storrengjøringen av gulv, vegger, tak og inventar - en rituell renselse med religiøst innhold og ikke noe lite prosjekt i ei stue med åpent ildsted.

Jeg har ikke fått vasket stua mi, enda jeg har allverdens moderne vaskeremedier å hjelpe meg med. Jeg kjenner på kjerringarven og kjerringrøttene mine, gufs av kjerringsurhet og kjerringangst - Det blir ikke ferdig! Det blir ikke riktig! Det kommer ikke til å gå godt! - en slags eldgammel irrasjonell urangst i midtvintersmørket, for fremtiden og for familiens ve og vel, en slags avmakt, overlevert gjennom generasjoner av hustruer og mødre før meg - Det må bli ferdig! Riktig! Gå godt! - Ihvertfall må jeg gjøre så godt jeg kan!

Og alternativet?

Ingen kommentarer: