onsdag 12. desember 2007

13. desember Lucie virginis

KARINE MOSEDOTTEN OM LUSSIMESSE:

"Helst ska det væra ei ung og fager jomfru, kledd i kvitt med lys i henda som ska gå rundt alle hus, stoppe på alle hjørner og inn tel alle dyr og lesa på vers mot trollpakk og styggedom. Je er itte nogen jomfru akkurat, men je tar nå over meg et laken og så går je rundt og leser på detta verset:"

"Lussinotte lange
intet være bange.
Ku og hest og svin og geit
blive barsk og trinn og feit.
Hellig moder, gode Christ
fri fra døds og djevels list.
Intet være bange
Lussinotte lange."

Med ønske om en god dag, og spesielt til alle dere, nei oss, som aldri fikk være Lucia eller prinsesse eller Jomfru Maria men måtte nøye oss med å være for eksempel sau.

3 kommentarer:

den lille damen sa...

Takk for hilsen. Jeg fikk ikke være Lucia i barnehagen. Jeg var bare nest eldst (og hadde ikke langt lyst hår).

Ragnhild Gjerstad sa...

Ikke sant, traumatisk opplevelse i tidlige barneår! Vi får ta det igjen nå.

Prinsessen med pailabber sa...

Jeg fikk heller ikke være Lucia, til tross for langt lyst hår. Men det var kanskje like greit, jeg nektet jo å la barnehagetantene ta på håret mitt, så da ble det umulig å sette en haug lys der.