mandag 17. desember 2007

17. desember

Mormors kokebøker. Håndskrevne. Velbrukte. Fillete og fulle av flekker. Ikke så lett å tyde mormors kråketær. Her er oppskrifter på Falske Berlinerkranser fra Allers nr. 49 - 1940, Vafler af Fiskemel, Krumkaker med poteter, Krokan af havregryn og Marsipan af potet. Krigsjul, krisejul. Til ettertanke.

MARSIPAN
100 gr poteter
25 gr usaltet fett
1/2 kg melis
mandeldraaper

poteterne maa ikke koke for lenge - males flere ganger saa de blir seige - bland saa det smeltete fett - saa den sigtete melis - først blir massen løs - men den faar en konsistens som marsipan naar alt sukketet kommer i - pakk massen ind i smørpapir - og la den ligge kalt før den trilles ut

4 kommentarer:

Pia Appelquist sa...

hhmm - ved ikke om jeg skal pröve lidt kartoffel-marcipan i aar, men ...som min mormor siger: man skal höre meget för örene falder af, se meget för öjnene falder ud, og hvorfor ikke smage meget för tungen falder ud...!
Og endnu en gang: Tak for en saa hyggelig og kuselig julestemning paa din blog.

Pia Appelquist sa...

Laeste forresten denne artikel om "För kristen jul" i weekendavisen: http://www.weekendavisen.dk/apps/pbcs.dll/section?category=ideer

Prinsessen med pailabber sa...

Fornøyelig! Men takker meg til marsipan av mandler.

Ragnhild Gjerstad sa...

Begge, det høres ikke så godt ut, nei. Jeg tenker på et annet ordspråk: Nød lærer nøgen kvinne å spinne.
Jeg oppdaget at jeg vet lite om hvordan krigs-julene egentlig var.

Pia, fin link, kommer tilbake til den førkristne.

Og takk for at dere leser!